یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو
سرخط خبرها

با تثبیت نرخ ارز چه گروهی سود می‌برند؟

  • کد خبر: ۱۹۴۸۱۳
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
با تثبیت نرخ ارز چه گروهی سود می‌برند؟
سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران این هفته از ضرورت مقابله با مافیای واردات بی‌رویه سخن گفت، اتفاقی که تراز تجاری منفی قابل توجه کشور آن را تایید می‌کند و به نظر می‌رسد بی‌تاثیر از و بر سیاست تثبیت ارز نیست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تثبیت نرخ ارز در شرایطی که تورم همچنان وجود دارد باعث افزایش واردات می‌شود، چرا که با وجود تورم هزینه تمام‌شده تولید افزایش پیدا می‌کند که منجر به افزایش قیمت کالای تولید داخل می‌شود. در نقطه مقابل وقتی قیمت ارز تثبیت شد قیمت کالای وارداتی هم در سایه تثبیت نرخ دلار دچار تغییر کمتری می‌شود و در نتیجه واردات ارزانتر از کالای تولید داخل خواهد شد.

در این شرایط واردات کالا هم به صرفه‌تر است و هم سود بیشتری خواهد شد، به همین خاطر مزیت کالای وارداتی در برابر تولید افزایش یافته و میزان تقاضای واردات بالا می‌رود.

در حال حاضر بانک مرکزی سیاست تثبیت ارزی را اتخاذ کرده است، سیاستی که به نظر می‌رسد در کاهش صادرات بعضی کالا‌های صادراتی موثر بوده‌است.

از طرفی همزمان با افزایش واردات کشور، در هفته‌های اخیر رسوب کالا در گمرکات کشور افزایش یافته‌است. در این خصوص علیرضا مناقبی رییس مجمع عالی واردات با انتقاد از کندی فرایند تخصیص ارز اعلام کرده که تخصیص ارز و فرایند تهاتر به سختی انجام می‌شود و به دلیل کندی فرایند تخصیص ارز و تهاتر ارز حاصل از صادرات برای واردات، رسوب کالا در گمرک تشدید شده و واردکنندگان قانونی با مشکل مواجه شده‌اند.

سخنان سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در این هفته هم تا حدودی سطح بالای واردات را تایید می‌کرد، رییسی با تاکید بر ضرورت مقابله با مافیای واردات بی‌رویه، وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی، تعاون و بهداشت را مکلف کرد تا با اتخاذ تدابیر، پیش‌بینی‌ها و مراقبت‌های لازم، مانع از ایجاد اخلال در روند تولید کشور از سوی مافیای واردات شوند.

افزایش واردات، کاهش صادرات برخی کالا‌ها مانند شیر خشک و تقویت واردات آن، وجود قاچاق معکوس ناشی از نرخ ارز ترجیحی و قیمت‌گذاری دستوری در کنار تراز تجاری منفی نشان می‌دهد که مافیای واردات در سایه سیاست تثبیت ارزی سود برده است.

در چنین شرایطی تثبیت نرخ ارز می‌تواند درآمد‌های ارزی و صادراتی را کاهش دهد و در نقطه مقابل با تضعیف قدرت رقابت تولید داخلی، میزان واردات را افزایش دهد، که این مسئله به مرور تعادل درآمد‌ها و مخارج ارزی را برهم میزند و با افزایش فشار بر درآمد‌های ارزی موجب منفی شدن تراز تجاری می‌شود که در نهایت ممکن است آرامش ناشی از ارز تثبیتی را به هم بزند.

منبع: اکو ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->